Diari Anak Pejuang


Saat ana menulis post ini, masih tertanya pada diri, “ layakkah aku menulis tentang ayah, sedang aku adalah anak yang paling banyak buat hal dengan ayah, anak yang paling kuat melawan, paling tak sependapat, dan bermacam ‘paling’ lagi”. Namun berbekal secangkir rasa sayang yang membaja, nama ayah lantas ana ukir di dalam hati agar tiada kuasa selain Rabb layak menidakkan betapa bernilainya seorang ayah dalam kamus hidup seorang anak..


Pagi ini ketika ayah sibuk membasuh ikan, mata ana mencuri pandang susuk tubuh yang diselaputi pagoda putih jarang yang menampakkan perutnya yang sudah sedikit membulat
( kata adik, dah 9 bulan ayah mengandung, tapi adik tak dapat adik pun..hehehe) usikan nakal adik, buatkan ana tersenyum sendiri , dan akhirnya pandangan mata terhenti di bahagian tangan kanan ayah yang kini hanya tinggal separas siku ,siapa sangka seorang ‘goal keeper emas‘ yang pernah menjadi harapan pasukan bola sepak sekolah dan kampusnya satu ketika dahulu,kini hanya seorang cikgu tua yang kudung tangannya...

Ana masih ingat ketika kecil tangan itu yang akan rotan ana bila ana degil atau buat perangai, tangan itu yang menyentuh hujung kaki ana setiap pagi untuk kejutkan solat subuh, tangan itulah yang suapkan ana ubat bila ana demam dan tangan itu juga yang menyentuh ubun-ubun kepala ana bila ana menangis atau merajuk, sehinggalah 7 tahun lalu, tangan itu masih disitu..namun sentuhannya masih hangat terasa, sentuhan yang pasti membuatkan ana menangis setiap kali mengingatinya,

Benarlah, tidak layak seorang itu mengaku dirinya beriman selagi dia masih belum diuji, maka ujian tuhan bertiup lembut menyapa tenang keluarga kami , lantas ayah dipilih ALLAH untuk menghadapi ujian itu. awal 2001, ALLAH mentakdirkan tangan ayah terpaksa dipotong sehingga paras siku kerana lengannya hancur teruk dalam kemalangan jalan raya, dan bermula saat itu ayah bergelar OKU.

Pedih terasa, bila saat-saat itu kembali ke minda, ia hari yang penuh kelam kabut dan ana sendiri lansung tak mampu bersuara, namun sebagai kakak, ana punyai amanah yang perlu di jaga, lalu ana tabahkan hati menjaga adik-adik sepanjang ummi tiada di rumah, mujur 3 orang hero ana itu cukup memahami dan seolah-olah faham dengan tanggungjawab sendiri

Atas tunjuk ajar atok dan nenek, kami mula belajar berdikari, belajar masak sendiri, belajar pergi sekolah naik bas, bersesak dalam bas buat kali pertamanya bukanlah mudah bagi kami yang sudah biasa senang, namun hari-hari yang sukar itu sebenarnya mengajar ana banyak perkara. ana belajar erti tanggungjawab, dan kasih sayang keluarga yang tiada penghujungnya, malah ana rasa cukup bertuah kerana dikurniakan seorang ummi yang solehah

Ana masih ingat, wajah ummi sentiasa tenang walau dalam apa jua keadaan, ummi tak banyak bercakap namun bicaranya penuh hikmah, ummi, ana jadikan sebagai idol isteri yang bijak dan tenang , dipadankan dengan ayah yang agak kelam kabut dan suka “membebel” , maka ana kira ‘ baitul rahman’ ini cukup sempurna, miskipun kami tidak dilimpahi emas dan permata, namun kami dilimpahi harta dan kemewahan akhirat yang pasti akan ana bawa sehingga hujung nyawa.

Saat itu juga ana mula mengerti erti ukhuwah dan kasih sayang yang sebenar, teman-teman seperjuangan ayah di medan dakwah tak henti-henti menziarah.
Ana sedar bukan mudah ayah menghadapi keadaan itu, malah diawalnya, ana sendiri tidak betah menerima keadaan itu, ana sering malu dengan kawan-kawan, apatah lagi bila berjalan dengan ayah, pasti ada yang memandang pelik,kadang kala ada budak kecil yang menangis takut bila ternampak ayah, ana sedih dan malu.

Namun bila difikirkan perasaan ayah, dia juga tak pernah minta jadi begitu, jika ayah tak pernah mengeluh bahkan redha dengan takdir ALLAH, mengapa ana perlu malu, malah hari ini ana bangga menjadi anak ayah, ayah seorang pejuang sejati, dalam keadaan yang serba kekurangan itu ayah tak pernah berhenti berjuang, malah hampir segenap penjuru bandar dan kampung di miri ini pernah bergema suara ayah dalam menyampaikan misi dakwahnya, sehingga semangat itu turut mengalir dalam diri ana, diri anak seorang pejuang!..kalaulah ayah tahu..

Selamat hari bapa ayah, semoga ALLAH memeliharamu, menyayangimu, dan mencintaimu seperti engkau menyayangi kami dari kecil hingga kini…lansung tak pernah berkurang kasihmu pada kami…miskipun tak pernah bibirku menyatakannya, namun percayalah, hati ini tak pernah berhenti memujamu…terima kasih ayah!














Jangan lupa memberikan sedikit komentar ye!!

This entry was posted on 10:45 AM and is filed under , . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

12 Komentar

kagum dgn ana??hahaha..apa yg nk dkgum..tiap org de citer sndri kn..syukran ziarah=)

SubhanAllah~
A3zim wahai kakakku...

my favourite part is :
"dah 9 bulan ayah mengandung, tapi adik tak dapat adik pun"...haha,abg gelak sampai hyperventilated

Ayah mmg best!
Ur blog is the best!!!

hahahhah...me waiting 4 Dr.uwais al qorni's blog!

syukran bang, kak tau ko msti tharu nye..klu x xde la adik kak ni merantau smpai jordan amik medic smata2 n wat smula tgn ayah kn...

ummi told me bour ur dream, gues wat, merah mata ayah baca ur mara's essei ...istiqamah slalu bang!

remember, we live 4 each other 4 da sake of Allah!
u r really my proud bang
our proud!!
love u much!!

sedap dibaca.
best.
ku bagi 4 bintang, satu bintang nanti ku petik, ku letak kat sini..
hehe..teruskan menulis okeh..

ehhh...xde pon???
mane bintang nye...
ish2..nak bintang...nak bintang...
hehehhe..syukran..awk pn sama..
sronok baca karya2 awak..
simple tp mndalam!!!

akan datang bintang itu, sabar je menanti..heh, misteri la pulak..alhamdulillah, ade gak org seronok baca tulisan tak seberapa saya..pengisi masa lapang je tu..moga2 kita sesama ambil ape yg bagus dari setiap karya sesiapa saje lah..insyaAllah..amin

salam..sy kagum ngan awk..

salam..terharu ana baca.akak mmg tabah....

emm..walau ape jua kaedaannya...terimalah...hargailah selagi ayahanda di sisi...
tidak seperti diri ini yang terlalu ingin berjumpa dgn insan bergelar AYAH tp aku tahu bahawa permintaanku tidak akn ditunaikan walau aku merentas 7 benua melainkan dgn izinNya...

@ anonymous
segala puji bg ALLAH,tuhan sekalian alam,yg mntakdir d mnjadikan segala sesuatu..

@ fatah
insyaALLAH..ana tuntut bintang 2 nati..heheheh

@wardah safwah
"tidak diuji seorg hmba i2 mlainkn seswai dgn kemampuannya.."

kekuatan msia bbrbeza,maka ujiannya pn brbeza,namun yakinlah..ujian i2 adalah sebuah manifestasi iman..=)

wow tahniah cik ruqayah..hehehe..menyentuh jiwa and qalbu ku...

Assalamualaikum shbtku Nur,
salm ziarah 1st time ana tengk blog nti x sgka u'r pinky!i think u'r don't like that color.such a sweet girl u are..sgt trharu & menyntuh hati.."DIARI ANAK PEJUANG" is the best among the best that i've read compare to "ENOCH YA IDRISKU". i knw ur father story which u tell me last sem tp dalm bntuk penulisan lbih touching & mghayati..i knw u are good daughter & sister who is make ur family so proud about u..Alhamdulillah syukur & nti sgt bruntung kerana m'nyai family yg ada fikrah..Nevertheless "every cloud has a silver lining"-setiap prkara yg brlaku pasti ada hikmahnya. peristiwa itu membuatkan Nur lbih mghargai kasih syg & pengorbanan seorg ayh sbnrnye.. u knw what? many things that i've learned frm u..lastly,may Allah bless u in this world & the Hereafter.Amin.. Jazakillah fi kulli hal..May Allah bless our friendship...Wslm..
Shbtmu yg mengingati, lu'lu'almanthura

Post a Comment