Malaysian & Sebuah Lukisan Pasir

Malam tadi, seorg shabat bertanyakan pada ana melalui sms nya yg agak pnjag lebar, mengapa ana tidak mmbuat catitan politik dalam blog ini sedang ana punyai respon tersendiri dalam menilai sandiwara dan lakonan politik tanah air yang saban hari kian menarik, terutama selepas kehadiran 'artis2' baru dan tak kurang juga gosip artis2 lama yang 'bertukar syarikat rakaman' serta mmbatalkan kontrak perkhidmatan seumur hidup..



Ana sekadar tersenyum, tersenyum dengan semangatnya mengulas tentang isu2 semasa, ana biarkan dia dengan keazamannya dan sms itu ana biarkan sepi lantaran kesibukan menguruskan beberapa perkara, namun mmg diakui ana jarang skali mengupas tntg politik mahupun pkembangan semasa tanah air seperti kes hak malaysia keatas pulau batu putih, kenaikan harga makanan dunia @ the silent tsunami, mahupun yg terbaru kenaikan harga minyak yg mnjadi pertikaian antara side 'popular' dan 'tak popular'

Teringat ana kata2 Tun Dr Mahadhir sebelum turun takhta dahulu, lebih kurg begini mksudnya, org melayu mudah lupa, paling lama pun mrk akan ingat selama 100 hari,kemudian lupalah..
( Maaf,ana tak ingat lagi ayat buku yang digunakan)

Ana tidak berniat utk mengulas tntang politikus2 rejim Che Det mahupun rejim Pak Lah, sementelah ana bukanlah 'master' dlm bidang itu, yang lebih menarik perhatian ana adalah reaksi panas sekejap rakyat malaysia dalam berhadapan isu2 'panas' semasa.

Sememangnya Tun cukup bijak membaca fe'el dan mentaliti rakyat Malaysia, walaupun ana bukanlah 'egen pengipas' Che Det, namun harus ana akui kebenaran kata-katanya, tentang kelayuan dan kelupaan melayu, natijah dari pengajaran kes2 terdahulu.

Berapa banyak kes2 korupsi menteri2 kini menjadi sejarah yang tak pernah dibuka lagi, malah ada diantara pembuat onar ini yang naik menjadi 'penyeri' kabinet2 mahupun jentera2 besar kerajaan, lantaran mentaliti 'forgive n forget' orang melayu dan rakyat Malaysia secara keseluruhannya walaupun berhadapan isu maruah dan hak mereka! Lantas ana optimis, kes minyak ini juga akan berakhir dengan kisah yang sama, kisah lukisan pasir di tepi pantai, yang pasti hilang dibawa ombak.

Namun, sesekali ana tidak menghalang teman2 pnulis menyuarakan ketidak puasan hati mereka melalui penulisan, Raja Petra ana kira satu dari contoh yang baik. Cumanya yang menjadi kegusaran ana, sejauh mana keprihatinan rakyat dalam menilai stiap isu yang berlaku dan selama mana tahap keprihatinan itu mampu dikekalkan??

Lalu ana menemui satu solusi yang cukup penting, andai setiap isu yang berlaku ibarat lukisan pasir yang akan hilang dibawa ombak, maka seharusnya penulis menjadi seteguh karang yang tak bisa terusik dek tamparan ombak lembut. Malah sewajarnya tarikan ombak membawanya jauh mengeksplorasi alam lautan ciptaan Khaliq yang ternyata tak terhitung luasnya.

Buat sahabat2 yang rajin sekali menulis tentang fenomena politik dan perkembangan tanah air, ana mengharapkan istiqamah dan ketulusan antum dalam berkarya. Sedikit nasihat " penulis yang baik menulis dari hati untuk ALLAH, bukan untuk manusia menilainya "

Apa pun, kali ini ana kongsikan sebuah tulisan yang ana 'pinjam' dari ruangan sahabat mahasiswa kampus negara...

Hasil Ciptaan : Tarbus Merah

(Suatu pagi yang hening di pejabat tempat bertugas seorang Perdana Menteri (PM), kelihatan seorang Timbalan Perdana Menteri (TPM) masuk ke dalam bilik; menghadap PM. Setelah dibenarkan oleh Pembantu Tadbir yang menjaga bilik PM tersebut, mampirlah Timbalan Perdana Menteri masuk ke dalam kamar itu.)


Tuk! Tuk! Tuk!
(Bunyi ketukan pintu bilik)

PM : Masuk!

PM : Ha Jip, datang pun kau.

TPM : Sihat ya Lah! Apa kes hari ni?

PM : Eh! Aku nak naik kan harga minyak la malam ni, macam mana. Apa pandangan kau?

TPM : (Berfikir sejenak) Pasal apa?

PM : Aku pun dah pening la. Harga bahan api dah melonjak ni. Kita kena naikkan sikit.

TPM : Habis kalau rakyat bising macam mana?

PM : Ala, rakyat bising tu biasalah. Nama pun rakyat. Sikit je ni.

TPM : Aku risau dengan keadaan rakyat dah macam ni. Kau tahu je la, hari tu kita dah tewas masa pilihanraya, ni masalah besar ni?

PM : Ala, alang-alang dah tewas, kita tewaskan je la semua. Biar semua orang mengamuk. Amacam?

TPM : Terpulang la. Aku pun dah malas nak memerintah ni. Bagi kat kerajaan baru pulak la.

PM : Okey juga. Idea yang baik. Aku umum okey?

TPM : Okey.

(TPM langsung meninggalkan kamarnya dan bersiap sedia mengemas pejabat peribadi)

p/s- xiaoyu: kalau awal2 mcam ni kan senang..hehehhe


Jangan lupa memberikan sedikit komentar ye!!

This entry was posted on 11:49 PM and is filed under , . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

6 Komentar

Salam..

Buku tu bertajuk "The Malay Dilemma'. Pernah diharamkan pada thn 70-an. Ms regim Che Det, sume kakitangan kerajaan wajib bace..

Buku yg bgs utk teladan masyarakat Melayu...

Tun M:
"Malaysia perlukan pembangkang"


Pak Lah:
"Tun M pengkhianat"

yg pasti kedua tokoh ni pasti menangis kt akhirat nnti..

Semoga mereka tidak akan menangis...
Tapi sedar sebelum usia sampai masanya...

Sama2lah kita doakan mereka...

subhanallah...
betol2...moga ALLAH buka kan hati mereka sebelm tiba masanya..
ALLAH kn maha penyayang..=)

Post a Comment