Xiao Yu De Ai ( Cinta Si Ikan Kecil)

“… dan dalam penciptaan langit dan bumi, kejadian siang dan malam, ada tanda2 bagi orang yang berfikir, yakni mereka yang mengingati ALLAH dalam keadaan berdiri, duduk dan berbaring, Ya ALLAH tidak kau jadikan segala ini sia-sia, maha suciMU Ya Allah, maka jauhkanlah kami dari azab api nerakaMu..…”
( Ali-Imran : 190-191 )

Ana sering melihat ikan-ikan dalam akuarium rumah ana dulu, kadang2 ana rasa kagum sekali dengan ikan-ikan kecil, malah ia mengingatkan ana pada keyakinan yang sangat tinggi pada Khaliq! Keyakinan yg bagaimana ya??


Begini, bila ibu ikan melepaskan telur-telurnya, ibu ikan itu lansung tidak akan menjaga telur2 itu seperti ibu-ibu kita membelai dan mengasuh kita dari kecil hingga dewasa.., sebaliknya ibu ikan yakin telur2 ikan itu akan selamat cukup hanya dengan jagaan ALLAH, tuhan sekalian alam.. Dan selepas menetas, ikan kecil sekali lagi dibiarkan bebas mencari makanan sendiri, malah mampu berenang tanpa menghadiri kelas renang!subhanallah...

Setiap kali ana melihat ikan-ikan kecil dalam akuarium, ana sering bertanya, tidak pernahkan ikan kecil itu rasa rindu pada keluarganya ??? Bagaimana pula manifestasi rindu seekor ikan kecil??? Kalau ana lepaskan, dapat ke ikan kecil mengenali ibu ikan, lagipun semua ikan muka sama, camne ikan kecil nak kenal ibu dia??

Jawapannya, Wallahu a’lam, Allahu Rabbul Alam..Hanya ALLAH yang maha mengetahui, pernahkah sahabat-sahabat terfikir, betapa luasnya alam ini, namun perkara sekecil ini pun manusia gagal memikirkannya..bagaimana ulat dalam batu boleh hidup? lihat bayi yang keluar dari rahim seorang ibu, bagaimana agaknya bayi sebesar itu boleh berada dalam perut ibu yang kecil? kemudian cuba bayangkan jika kita hidup dalam dunia yang dipenuhi gergasi, bagaimanakah kita dapat hidup dengan selamat seperti mana semut yang kecil hidup dalam dunia manusia? siapakah pula yang bagitahu matahari supaya terbenam tepat pada masanya???

Subhanallah…betapa dalamnya pengetahuanMu Ya Allah..sungguh, aku hanya seorang hamba yang kerdil..aku hanyalah “ikan kecil” yang menumpang dan berenang di bumiMu yang maha luas ini, maha suci engkau Ya Allah, tidaklah kau jadikan segalanya ini dengan sia2, maka jauhkanlah aku dari azab api nerakaMu…
Salam dakwah with love !!


Jangan lupa memberikan sedikit komentar ye!!

This entry was posted on 3:32 PM and is filed under , . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

3 Komentar

Ikan keli bakar sedap kan..? Hehehe....

salam dari tanah seberang di Indonesia..

ni ada kaitan x dgn kisah ikan yg diceritakan dlm blog pro-m tu??

p/s:
ikan keli bakar x sedap... makan baru sedap. hehehe

Post a Comment